• موبایل : 09108008072
  • تماس شنبه تا چهارشنبه 9 الی 17
مردم و فرهنگ

مردم و فرهنگ (10)

در این مجموعه، مطالب مربوط به مردم و فرهنگ در قاب سازمان، که اغلب ترجمه یا اقتباس از سایر منابع می‌باشند، منتشر خواهد شد.

رفع مسئولیت: مسئولیت درستی مطالب اقتباس/ترجمه شده با مؤلفین اصلی می‌باشد و بازنشر آنها به معنای تائیدشان از جانب من نمی‌باشد.

 

یکی از دغدغه های برجسته ی سازمان ها، توسعه مدیران فعلی در حوزه رهبری، و توسعه افراد بعنوان رهبران آینده است. دوره ها و کلاس های زیادی در این زمینه هم درون سازمان و هم بیرون از سازمان در موسسات و سازمان های آموزشی طراحی و برگذار میشه. ولی چقدر این دوره ها اثربخش هستن و به توسعه افراد (مدیران، سرپرستان و ...) بعنوان رهبر سازمانی کمک می کنن؟

 

تابستان امسال در قراقروم حدود ۱۰۰ کوهنورد موفق به صعود به قله‌هایk2، برودپیک، گاشربروم ۱ و ۲ شدند که در این میان فقط دو کوهنورد "ریک آلن" و "هونگ بین کیم" جانشان را از دست دادند و بسیاری از کوهنوردان همچون "دان بویی"،"لوتا هینستا" و آلپنیست‌ها و اسکی‌بازان قدر روس چون"ویتالی لازو" و "آنتون پوگوکین" که در برود پیک برای اجرای پروژه "فری راید منطقه مرگ" به برف عمیق و زمان نامناسب صعود برخوردند عقب نشینی کردند تا در آینده کار نیمه تمام خود را به پایان برسانند.

 

وقتی در مورد مدیریت تنوع میشنویم، یا میخونیم، اغلب تصورمون اینه که: ای بابا این موضوع برای کشورهای غربیه که مهاجران زیادی دارن یا ترکیب متنوعی از رنگین پوست ها رو دارن!

اینجا ما همه مثل همیم!

 

فرهنگ سازمانی خوب، چارچوبی برای معنا، هدف و ارزش‌های مشترک فراهم می‌کنه که سازمان رو قادر می‌کنه تا اهدافش رو در عین مشارکت در رفاه کارکنان، محقق کنه. به هر حال فرهنگ سازمانی مطلوب، همین‌جوری خود به خود بوجود نمی‌یاد. برای پرورش نوع مناسب فرهنگ، تلاش دقیق و برنامه‌ریزی شده لازمه. وقتی سازمان‌ها فرهنگ رو نادیده می‌گیرن، آیا دیگه وجود نداره! – داره، و همچنان در حال شکل گیری و تکامله، اغلب به شیوه‌هایی که ممکنه برای استراتژی و اهداف سازمان مؤثر نباشه. در واقع به همین دلیله که می‌گن: اگه ما فرهنگ رو مدیریت نکنیم، فرهنگ ما رو مدیریت می‎کنه!

 

واکاوی ارج گزار یا کندوکاو قدرشناسانه! شاید ترجمه‌ای که من از مفهوم Appreciative Inquiry (AI) می‌کنم کمی گنگ باشه اما سعی می‌کنم اینجا توضیحی مختصر ازش بدم. (برای راحتی کار در ادامه از همون AI استفاده می‌کنم). واکاوی ارج گزار، مفهومیه که از زمان معرفیش توسط دیوید کوپررایدر در دهه 1980 میلادی کاربردهای زیادی پیدا کرده، از توسعه سازمانی تا آموزش، تا درمانگری و فرهنگ‌سازی و ...

 

کارخانه مونتاژ جنرال موتورز در فرومونت کالیفرنیا را در نظر بگیرید. در دهه ۱۹۵۰، جنرال موتورز اقدام به اجرای استراتژی "کمربند آفتابی" کرد. بر این اساس، کارخانه هایی در ایالات جنوبی و غربی ساخته شدند؛ زیرا این ایالت ها دارای شرایط مناسب کاری هستند.

 

وقتی در مورد فرهنگ صحبت می‌کنیم، اغلب تصورمون اینه که موضوع فرهنگ صرفاً مربوط به سازمان‌های بزرگه! فکر می‌کنیم فرهنگ فقط توی گروه‌های بزرگ انسانی شکل می‌گیره.

 

به نظرتون چه چیزی سازمانهای با بالاترین عملکرد رو از بقیه جدا می کنه؟ استراتژی هوشمندانه؟ محصولات برتر؟ افراد بهتر؟

اغلبِ اقدامات تغییر در عمل شکست می خورند. با دو مطالعه ی مستقل در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ مشخص شد که حدود دو سوم از صدها شرکتی که اصول مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) را به کار بسته اند، به نتایج مورد انتظارشان نرسیده اند و آن را کنار گذاشته اند. طرح های مهندسی مجدد نیز پیشرفت در خور توجهی نداشته اند. میزان شکست طرح های مهندسی مجدد در مقالاتی که برخی از آنها را بنیان گذاران مهندسی مجدد نوشته اند، حدود ۷۰ درصد ذکر شده است. در یک مطالعه ی میدانی جان کاتر با نظرخواهی از صد مدیر ارشد به این نتیجه رسیده است که اکثر آنها در مراحل اولیه‌ی پروژه‌ی تحول متوقف شده‌اند. شمار اندکی از آنها موفق بوده اند و شمار اندکی نیز کاملا شکست خورده اند. اکثر آنها وضعیتی بینابین و منفعل – با گرایش به سمت پایین معیار - داشته اند. واضح است که اکثر کسب و کارها در دستیابی به تغییرات اساسیِ پایدار، موفقیتی نداشته اند. نمی توان برای پیشرفت مدارس، نهادهای بهداشتی، سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی نسخه‌ی واحدی پیچید.

 

پنج شنبه, 23 ارديبهشت 1400 21:16

ساختن فرهنگ سازمانی غنی از بازخورد

نوشته‌شده توسط

ساختن فرهنگ سازمانی غنی از بازخورد

توسط اِد باتیستا

من به عنوان یک مربی اجرایی و یک معلم تجربه‌گرا ، اعتقاد پرشوری به ارزش بازخورد بین فردی دارم. برای مؤثرتر و شکوفا شدن در کار، افراد نیاز به درک دقیق تأثیر خود بر دیگران و میزان دستیابی به اهداف خود در روابط کاری دارند. بازخورد مستقیم کارآمدترین روش برای جمع آوری این اطلاعات و آموختن از آن است.

اما شکلی که بیشتر بازخوردهای بین فردی از آن گرفته می شود - گفتگوی دو نفره - می تواند ما را فریب دهد تا آن را به عنوان محصولی از رابطه ببینیم، درحالی که به همان اندازه (اگر نه بیشتر) محصولی از فرهنگ پیرامون می‌باشد. حتی افرادی که علاقه به دادن یا مهارت در دادن یا دریافت بازخورد ندارند، هنگامی که در یک محیط غنی از بازخورد کار می کنند، در این فرایند شرکت می‌کنند (و بهبود می یابند). در صورتی که فرهنگ سازمانی یا تیمی از تلاش های آنها پشتیبانی نکند، سرسخت ترین و تواناترین قهرمانان بازخورد منصرف می‌شوند.

 

علی اصغر امیری

دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران

گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی

ایمیل: aliamiri[@]ut.ac.ir

موبایل: 09108008072

پیوستن به من

خبرنامه

اطلاعات تماس خود را برای ما ارسال کنید و در خبرنامه عضوشوید .از آخرین اخبار مطلع شوید.

گاه‌نوشت‌های علی‌اصغر امیری (aamiri.ir) با محوریت رفتار سازمانی. نقل قول مطالب این وبلاگ بدون ذکر منبع نیز بلامانع است.

جستجو

۲۳۴۹۸۷۶

ایران ، استان البرز ،کرج